Nov 23, 2011

Tamakninah..

Solat.. Solat.. Solat.. 

Tahukah kita rukun-rukun solat.? Of course lah, rakan-rakan saya di sini semuanya hebat-hebat belaka kan. Yang ingin saya kongsi di sini bukanlah berkenaan rukun-rukun solat tetapi berkenaan salah satu rukun solat yang sering di abaikan.

Oleh kerana zaman sekarang semuanya mengamalkan konsep 'fast and furious', solat kita pun tidak ketinggalan mengamalkannya. Solat bagai dikejar hantu (eh macam pernah je lak kan.?)

Ayuh kita scan balik rukun-rukun solat. Salah satunya adalah tamakninah. Tamakninahhh.!!! Satu rukun yang sering diabaikan. Semua tahu kan, tanpa salah satu rukun solat, solat kita tidak sah.? (soal diterima atau tidak itu Allahua'lam)

Jadi hari ini, jom kita tambah sedikit pengetahuan tentang tamakninah (yang saya dapat dari majalah solusi #23).

************************************************************************************

Tamakninah dalam bahasa mudah bererti bertenang. Ibarat memandu sebuah kenderaan, waktu di persimpangan hentikan kereta sepenuhnya sebelum bergerak semula. Selagi kenderaan itu masih bergerak, tidaklah dikira tamakninah.

Rukun yang WAJIB disertakan tamakninah

1. Rukuk: Sewaktu kedudukan tulang belakang sudah sama rata dan kedua-dua belah tangan memegang kepala lutut, hentikan pergerakan seketika. Barangkali sempat membaca 'subhanAllah'.

2. Iktidal (bangun daripada rukuk): Pergerakan daripada rukuk terus menegak dan meluruskan semula tulang belakang seperti berdiri sebelum ini. 

3. Sujud: Sewaktu semua anggota sujud yang tujuh (dua tapak tangan, dua lutut, dua kaki, satu dahi) mencecah lantai, hentikan sebarang pergerakan seketika.

4. Duduk antara dua sujud: Sewaktu duduk sambil membaca doanya, tidak harus bergerak anggota kadar.

Tempat yang sering diabaikan tamakninah

1. Iktidal. Terdapat sesetengah orang terutama orang tua, apabila bangun daripada rukuk kepada iktidal, belum sempat tulang belakangnya lurus, dia telah turun untuk sujud. (tambahan: *juga kepada jemaah lelaki yang suka menggoyangkan tangan sesudah takbir bangun dari rukuk dan mengangkat sedikit seluar sebelum sujud juga perlu peka kepada tamakninah). Solat ini tidak sah kerana tidak tamakninah.

2. Sujud. Waktu sujud kedua-dua kakinya bergerak-gerak dan ada yang mengangkatnya (tidak mencecahkan jari kaki ke lantai). Sujud dalam keadaan ini tidak sempurna dan tidak tamakninah maka solatnya tidak sah.

3. Bangun daripada sujud. Waktu bangun dari sujud, ketika hendak berdiri tegak ke rakaat seterusnya tidak ada tamakninah tetapi disunatkan duduk sebentar yang diberi nama duduk istirahat.

*****************************************************************************************

Itulah sedikit sebanyak yang saya ingin kongsikan hari ini (actually dah lama nak share tapi asyik malas je nak menaip. huhu..). Jika ada kesilapan, betulkan saya. Sesungguhnya yang baik itu datang dari Allah, yang buruk itu juga datang dari Allah tetapi melalui kelemahan diri saya sendiri. Wallahua'lam :)

   
  

13 comments:

  1. alhamdulillah. update juga blog nie. lama sy menunggu :)

    ReplyDelete
  2. salam, saya ingatkan tamak apa td..hehe
    saya rsa ejaan dia Tomakninah kan..
    sbb dr bhsa arab..huruf dpn tu: Tho..bkn Ta..
    just share..

    ReplyDelete
  3. yg sy pernah dengar,,x ingt sumber,,length mase untuk tomakninah adalah sama dengan bacaan subhanaallah,,,^_^

    ReplyDelete
  4. baru2 nie, leez ade dengor ceramah yg dipasang kat opis oleh opismate. kata ustaz tuh, klu kita duduk sebentar mase nk bangun dr sujud utk ke rakaat yg seterusnye, means solat xsah sbb kita dh menambahkan bilangan rukun solat. sdgkn yg leez penah belajar & dengor gak b4 this adalah lebih afdal utk duduk sebentar. confuse!

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum,

    Nice info. Peringat yg bagus banget. Jaga tama'ninah kita. Ins'allah.

    ReplyDelete
  6. Salam Farah,

    Bagus share pasal ni. Kadang-kadang kita lupe tentang rukun ni "tertib dan thomakninah".

    Baru hari tu discuss dgn asben pasey ni..hehehe

    ReplyDelete
  7. bila nak masukkan entri baru ??
    btw , best sangat blog akak ..
    motivation ..

    ReplyDelete
  8. Perkongsian ilmu yg sgt bgus..thanks farah

    ReplyDelete
  9. Perkongsian ilmu yg sgt bgus..thanks farah

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...