May 11, 2012

Takut Terasing

   
Semua orang ingin berubah, I mean changing from bad to good. Saya jamin, berani kerat jari (weehee, gurau je, tak berani pun) semua orang mesti pernah dengar orang cakap "eh aku nak berubah ke arah kebaikan lah." sama ada dari rakan terdekat mahupun diri sendiri yang sentiasa bermonolog dalaman. Ya, sebab fitrah kita manusia yang sukakan kebaikan dan kesucian, kerana asal usul kita pun dari Syurga, tempat paling suci.

Saya rasa kita semua perlu sedar bahawa kita semua memang sedang berubah pun. 

"eh yeke..? alamak, i ollz tak sedar lah."

Ya, kita perlu sedia maklum yang dunia pun sedang berubah. Cuma yang lainnya, dunia berubah menentang fitrah kita. Kemaksiatan makin bertambah, jenayah juga begitu. Jelas sekali bilamana maksiat tidak lagi asing, yang ingin membuat kebaikan lebih takut kepada pembuat kejahatan.

Maka, apabila seseorang ingin mengambil keputusan untuk berubah ke arah kebaikan, mereka merasa kerdil dan belum bersedia. Ini kerana mereka rasakan jalan yang bakal mereka lalui berlawanan dengan jalan yang dunia sedang lalui. Senang cerita, jalan kebaikan dan jalan dunia hari ini tidak di lorong 'one way'.

Ketakutan untuk berubah kearah kebaikan ini hanya terjadi kepada mereka yang takut menjadi asing, hanya terjadi kepada mereka yang hidup kerana dunia. 

Saya juga pernah menjadi 'mereka' di atas. Hidup terlalu untuk dunia, tidak ingin menjadi asing di dalam dunia yang rata-rata tidak mengamalkan islam sebagai cara hidup (c'mon la, tak hot la kan pakai cakap macam ustazah ni kan). Tetapi hati jelas menyatakan, "aku bukan di lorong yang betul". Hidup memang enjoy tetapi seperti ada yang tidak kena. Kenapa..? 왜.? 왜..? Kerana kita hidup menentang fitrah. Seperti takut dengan bayang-bayang sendiri.

Kalau berubah ikut fitrah itu asing di dunia sekarang, percayalah Allah bersama-sama dengan kita yang asing ini, kerana yang menciptakan fitrah kita itu kan Allah, bukan dunia.


Daripada Abu Hurairah r.a., "Islam mula tersebar dalam keadaan asing. Dan ia akan kembali dagang asing. Maka berbahagialah (beruntunglah) orang yang bersama Islam ketika ianya asing”. 
[HR Muslim]



Kepada yang selalu mengajukan soalan kepada saya, "macam mana nak dapat kekuatan untuk berubah.?". Jawapan saya senang sahaja, cari Allah. Berubah Lillahi ta'ala, kerana Allah kerana Dia lah sumber kekuatan kita. Bilamana kita rasakan dunia sedang mengejek kita kerana berlawanan arus dalam lorong 'one way' nya, muhasabah diri, tanya pada hati, kita hidup untuk Allah atau untuk dunia.? 

Saya ulang sekali lagi ayat saya di atas, 
"Saya rasa kita semua perlu sedar bahawa kita semua memang sedang berubah."

Persoalannya,

"Adakah kita sendiri yang sedang mengubah diri atau kita hanya menjadi mangsa perubahan.?"

(noktah)


  

96 comments:

  1. aah,betul! semua org sekeliling saye pun berubah kak farah. alhamdulillah mereka kembali ke fitrah manusia yg asal. ;)

    ReplyDelete
  2. betul .. kita sekarang dah tak sedar .. yang tak betul jd betul .. yang betul pulak jd tak betul .. astaghfirullahal'azim ..

    ReplyDelete
  3. Hidayah kalau cari betul-betul,tak mungkin Allah tak bagi! kan...
    :)
    let we change by our own way..
    moge Allah redha
    :')

    ReplyDelete
  4. ...."Adakah kita sendiri yang sedang mengubah diri atau kita hanya menjadi mangsa perubahan.?".....

    persoalan pada diri sendiri........

    ReplyDelete
  5. setuju. dan saya mengharapkan istiqamah juga.

    ReplyDelete
  6. suka sangat baca entry akak :)

    mohon pinjam gambar ye

    ReplyDelete
  7. Salam..
    thx 4 the lovely entry...
    buatkan saya semakin yakin untuk berubah..
    thousand thank tuk kak Farah...=)

    ReplyDelete
  8. Betul tu Farah.Kita sedeng berubah setiap waktu dan detik.Perubahan kerana Allah adalah satu kemanisan iman yang tidak mungkin kita perolehi di mana-mana...Perubahan perlukan keyakinan,keberanian dan pengorbanan.Semoga kita sama-sama mencari hidayah perubahan yang sebenar.Amin

    ReplyDelete
  9. setuju dgn entri awak...
    kita seringkali cakap aku nak berubah..
    aku nak buat itu dan ini
    aku nak tinggalkan itu dan ini
    pokoknya buang yg keruh ambil yg jernih...
    tp kdg kala kita hny mmpi berkata dan tak mampu melawan arus deras yg sedang kita harungi..kdgkn kita terlupa pada pencipta kita yang Satu...

    ReplyDelete
  10. nice entry! sama-sama lah kita mencari Allah s.w.t dan berubah ke arah kebaikkan =)

    ReplyDelete
  11. Kita semua memang sedang berubah, kan, cuma semoga setiap satu perubahan yang kita lakukan, hanyalah ke arah kebaikan dan menjauhi kemungkaran..amiin. Redha Allah itu letaknya paling tinggi dalam melakukan perubahan itu, bak kata lagu maher zain:

    "should never be afraid, as long as as we follow His guidance."

    It's really true.=)

    ~salam ukhwah fillah..^_^

    ReplyDelete
  12. kita ada yang berubah kerana takut pandangan manusia.ikhlas kerana manusia..
    seperti hidup segala2 nya untuk dunia dan manusia..
    pegang yang ini "sesungguhya setiap perkara dilakukan dahului dengan niat" niat ape.niat keranaNYA. insyaallah rasa takot untuk terasing diasing tiada.kerana hatinya ada DIA . thanks entri ni :)

    ReplyDelete
  13. entri ni mmg banyak membantu utk bangun dari mimpi dunia dn menuju ke jalan allah

    ReplyDelete
  14. terima kasih..bnyak bg semangat pada sya...

    ReplyDelete
  15. http://my.opera.com/azmibhr/blog/merancang-perubahan
    http://my.opera.com/azmibhr/blog/2008/02/14/perubahan-ada-harganya
    http://my.opera.com/azmibhr/blog/2008/03/09/titik-mula-perubahan

    ReplyDelete
  16. yup,agreed!!kak farah,do follow my blog puhlish :)

    http://wwwfancyshop.blogspot.com/

    ReplyDelete
  17. ya..mudah2an kita akan selalu bermuhasabah kan diri untuk berubah kearah kebaikan.

    ReplyDelete
  18. ya..mudah2an kita akan selalu bermuhasabah kan diri untuk berubah kearah kebaikan.

    ReplyDelete
  19. ya..mudah2an kita akan selalu bermuhasabah kan diri untuk berubah kearah kebaikan.

    ReplyDelete
  20. ramai yang tanya nak berubah tu macam mana
    1 million dollars question tu namanya
    kalau nak ikut jawapan skema yang boleh tahan pedasnya :
    kalau dah niat dah ada,
    hasilnya hanya akan ada kalau diikuti dengan usaha
    kalau niat semata,memang tak ke mana
    lagi perit usaha,lagi bermakna penghujungnya
    tak payah cuak atau takut apa-apa
    Allah ada
    -Pinjam dari kata-kata penulis Hlovate- May Allah bless ..

    Mudah2an dipermudahkan hambanya untuk berubah ke arah kebaikan...^^

    ReplyDelete
  21. entry yg menarik !
    sebab memberi manfaat pd dr sendiri dan yg lain :)

    ReplyDelete
  22. love this entry, sgt membantu ! huhu

    semuanya lillahitaa'la. insyaAllah..

    ReplyDelete
  23. berubahla dulu...mungkin mula2 tk ikhlas...tp lama2 ikhlas la...bak kata ustaz azhar idrus...

    ReplyDelete
  24. tersentuh dengan entry ini... dulu saya memang jahil tentang agama dan sangat2 tidak endah mengenai semua ni, namun selepas melahirkan anak, setelah nyawa saya di hujung2 baru saya menyedari tentang dunia akhirat.. Lillahitaa'la... saya mula berubah... :) syukur alhamdulillah...

    ReplyDelete
  25. Nice ! :) www.hatidiaries.blogspot.com

    ReplyDelete
  26. niat untuk berubah ke arah yg baik...
    insya-Allah kita akan di bantu oleh Allah...

    ReplyDelete
  27. lame tggu entry terbaru dri farah,,thankx:)

    ReplyDelete
  28. menarik..insyallah,perubahan ke arh kebaikan,yg ptg ikhls dr hati kita.

    ReplyDelete
  29. seronok saya baca blog farah...keep in writting ye dear!
    saya pon selalu ckp dalam hati ingin berubah ke arah yg lebih baik...inshaALLAH
    dunia yg mengajar kita...

    ReplyDelete
  30. penulisan yg sgt bgus ..rs lebih bersemangat .. terima kasih :D

    ReplyDelete
  31. InshaAllah.semoga dipermudahkan. soal hati.hanya Allah yang Maha Mengetahui:-)

    ReplyDelete
  32. saya cuba na brubah, tapi susah sgt, smpai satu tahap, yg saya rasa brubah atau x, jadi dah xpenting.

    ReplyDelete
  33. saya tgk kwn2 sy berubah. tp ke jalan yg xbrapa btol. dari pakai tudung, skrg free hair.. nak tegur pon dh besar & ade suami...

    saya dpt doa je la utk die, semoga nanti pakai tudung balik..

    ReplyDelete
  34. Alhamdulillah..satu perkongsian yang hebat dan bermakna...

    ReplyDelete
  35. Insyaallah, saya juga sedang beristiqamah dalam penghijrahan saya.
    Niat hari-hari untuk jadi muslimah yang lebih baik.
    BBM - to Be a Better Muslimah.
    Doakan untuk saya juga ye para readers.

    ReplyDelete
  36. Alhamdullilah .entry yang penuh bermakna :D
    thanks sharing kak farah :)

    ReplyDelete
  37. "Berubah Lillahi ta'ala, kerana Allah kerana Dia lah sumber kekuatan kita."

    Sedang mencuba. Kak Farah adalah sumber inspirasi sy ^^,

    ReplyDelete
  38. like this entry so much...ayu tahu, ayu pun berubah..masih cube kuatkan diri tuk berubah ke arah kebaikan...insya Allah:)

    ReplyDelete
  39. Entry yang sangat bermakna... Tq! Mari sama-sama berubah sebelum terlambt... Jangan tunggu sampai seru... Seru siapa? Seru Izrael? Bila hari itu tiba, menyesal pun tak berguna kan? :)

    ReplyDelete
  40. ain pun pernah rasa camnie kak farah. bukan senang orang nak terima perubahan diri ita, then mereka mengasingkan kita.tapi ain yakin ALLAH sentiasa dengan ain menemani ain.

    thankz kak farah :)

    ReplyDelete
  41. Susah nak berubah tapi kalau hati dah tekad(dengan yakinnya tulis ni)..Semua benda yang kita takut tambah lagi dengan mulut orang yg tak boleh tutup ditolak tepi....Betol tak??

    ReplyDelete
  42. nak start berubah tu memang sangat susah, tapi lagi susah nak istiqamah =( ...camna nak istiqamah dengan jalan yang kita pilih ni?

    ReplyDelete
  43. kalau dk main takut je sampai bila2 pn kita x berubah. one simple way begins with one simple step. kita usaha dulu. boleh x boleh tu kite cite kemudian. yg penting cube.


    " Aku ada ALLAH " - so let's be like one =D

    ReplyDelete
  44. Changes to good is not a crime. right? so, berubahlah walau dunia di keliling terasa asing. kita bukan penjenayah.
    ingat, niat tnpa usaha = sia-sia.
    :)

    #peringatan utk diri sendiri jugak. share dgn saudara se-agama.

    ReplyDelete
  45. kenapa manusia menjadi hiprokit dengan tidak mengikut arahan Allah..

    kempen tukar DP FB free palestine http://paliez.blogspot.com/2012/05/wa-ai-ni-palestine.html

    ReplyDelete
  46. thanks kak farah...mmg itu yg sy cri slama nie... :)

    ReplyDelete
  47. ada keinginan nak berubah dah bagus sangat dah, tapi dalam perubahan istiqamah tu penting, barulah x rasa terasing, kan ? :)

    ReplyDelete
  48. Good post, Kak Farah!

    ReplyDelete
  49. saya nk tny bole? apa perlu dilakukan sekiranya kita hanya terus2 menagis hny kerana seorang lelaki...sedangkan belum tentu dia milik kita...mcm mana nak buang rasa sakit ati sebab terlalu teringtkan dia...bantu saya..

    ReplyDelete
  50. segala2nya hanya dr Allah . so mintak la ketenangan dr Allah..


    1st time here . feel free to visit speechless009

    ReplyDelete
  51. benda yang tak pernah berubah hanyalah perubahan..:)

    ReplyDelete
  52. yeah..truly true! sy pn sdg berusaha utk berubah..bukanla mendadak tp sikit2..semoga terus istiqamah dalam melakukan perubahan :)

    ReplyDelete
  53. jangan takut untuk berubah ke arah kebaikan walaupun hati berkeras dengan kedudukan sekarang.yakin dan sentiasa mengadu kepadaNya, insyaAllah kehidupan kita akan tenang.perubahan adalah sesuatu yang menyakitkan tetapi hasilnya sangat indah. kak farah jemput la baca entri saya ni. :)

    http://sweetgurlzlovecat.blogspot.com/2012/05/akal-berfikirhati-menolak.html

    ReplyDelete
  54. Assalamualaikum wbt....tumpang singgah ye farah lee n saudari2 sekalian.... Saya pun baru je berubah..alhamdullilah. Saya rase lebih tenang dan bertambah gembira. Walaupun ramai kawan2 dan.saudara mare mula menjauhi saya....saya pun tak tahu kenape?.... Di sebalik perubahan byk perkara2 baik yg berlaku terutamanya saya telah selamat membuka Pusat Pengajian Al Quran Teknik A Baghdadi @AL Baghdadi Learning Centre Rasta Ttdi...namun yg saya hairan ramai brrminat dan terbuka hati adalah dr kalangan org yg jauh n tidak mengenali saya dan saya sedikit kecewa apabila kawan2 n saudara mara saya kurang memberi galakkan dan sokongan kpd saya walaupun saya cuba mempelawa mereka.....
    (luahan hati sang puteri)

    ReplyDelete
  55. saya pon pernah jadi seperti "mereka". Tapi masa tu dalam lubuk hati memang sangat2 nak berubah nak jadi lebih baik. alhamdulillah Allah bagi peluang dan hidayah selamatkan saya dari jadi seperti "mereka". bila dah berubah, nak lagi berubah utk jadi terbaik. insyallah

    ReplyDelete
  56. Assalammualaikum...pn. farah,boleh ke sy dapatkan alamat emel? saya ingin bertanya sesuatu..

    ReplyDelete
  57. alhamdulillah...entry yg sgt terkena dgn sy skrg..hihi..yakin allah itu ada bersama kita kan:-)pasti ada rahmatNya...

    ReplyDelete
  58. penulisan ktk sungguh ohsem F.L ;)..tulis lagik ah.

    ReplyDelete
  59. kebaikan itu is not a choice but a must:-)

    ReplyDelete
  60. cari Allah..dan carilah sahabat...inshaAllah kita akan kuat.. ^_^

    ReplyDelete
  61. terboik...

    Usha blog ni..
    Terboik gak..*bkn gua pnya*

    www.notadisiku.blogspot.com/?m=0

    ReplyDelete
  62. Allahu Rabbi bnyk entry2x yg best dlm blog nie..

    http://www.surveymonkey.com/s/MLKGHFL
    (survey)

    ReplyDelete
  63. salam,
    this entry give people lots of inspiration. thank you so much sis <3

    ReplyDelete
  64. kita yg kena kuat untuk berubabah kpd yg > baik..

    ReplyDelete
  65. Bila niat kerana Allah insyaAllah kita boleh... :)

    ReplyDelete
  66. Salam kenal..
    setiap org perlukan perubahan ke arah hidup yg lebih berkat..InsyaAllah.

    ReplyDelete
  67. InsyaAllah.. perubahan ke arah kebaikan akan mendapat keberkatan dariNya..

    ReplyDelete
  68. terbaik :)



    http://oh-sembangsembang.blogspot.com/2012/08/ending-iklan-raya-tm-asrimeikumar.html

    ReplyDelete
  69. semoga dipermudahkan olehNya utk kita semua berubah ke arah kebaikan. amin..

    ReplyDelete
  70. Farah.. Saya diyana, 1st time baca blog ni! Menarik! Ada pengisian. Alhmdlh.
    Saya pun baru saja dalam blogging ni. If free time, pls visit n comment to my blog as well ... Tq

    Http://diyrahman.blogspot.com/

    ReplyDelete
  71. Nice blog :)
    salam kenal sobat :)
    di tunggu kunjungan balik.nya ya !terimakasih ...

    ReplyDelete
  72. Banyak yang kita kn ubah..semoga hari yang akan mendatang buat kita lebih baik. Gud sharing n thinking fara..salam perkenalan dari saya, http://bondaryan.blogspot.com/. Free..mari lah jenguk blog saya..mungkin ade perkongsian pendapat ker? Alhamdulillah.

    ReplyDelete
  73. So sweet kak farah..keep it up...feel free to visit my blog..jom uolls saling ziarah menziarahi...hehe http://haniinara.blogspot.com/

    ReplyDelete
  74. you ade susur galur from sabah ke?

    #maaf cume brtnya..

    ReplyDelete
  75. http://bingkisanchentahati.blogspot.com/ :D

    ReplyDelete
  76. Changing is hard. Just keep holding on. Hold to Allah. InsyaAllah. :)

    ReplyDelete
  77. Alhamdulillah, im glad i read ur blog.. thank you..

    ReplyDelete
  78. Hi there i am kavin, its my first occasion to commenting anyplace, when i read this post i thought i could also create comment due
    to this sensible piece of writing.
    My web site ; Ayurvedic Plants

    ReplyDelete
  79. Salam.. Buat adik Farahin, salam perkenalan dari bumi Glasgow, UK. Kak syida baru je follow blog Farah. Really enjoy reading your blog! :p Doa kak syida semoga Farah terus istiqamah dalam jalan ini. Byk dugaan menjadi seorang pelajar, isteri, dan da'ie.. Semoga Allah terus menerus memberi kekuatan buat Farah dalam membina manusia, agar tertegak semula Islam dimuka bumi suatu hari nanti. Really wish to meet you face to face one day.

    ReplyDelete
  80. salam, farah.. mohon share pic yg sis buat tu ye.. sy pun kearah itu.. semoga diberi kekuatan untuk teruskan hidayah yg diberi ni... insyallah.. terima kasih..

    ReplyDelete
  81. Wanting to change but confuse at the same time.
    people around you saying things at you, even the closest does not support the changing.
    they say, people want a change but does not want to change.
    so, I change and started to change people. but in the end, they change me by their mean words and i gave up.
    Everyone is not perfect. Iman needs to recharge. but in this case, people around you affects you and who you are. So I call Allah for His help.
    from now on, I realize, I do not have to change people. I can only give advises to my fellow brothers and sisters and the rest I leave it to Allah. In syaa Allah. Amin.

    ReplyDelete
  82. subhanallah, thank you sharing nya farah :)

    ReplyDelete
  83. subhanallah, thank you sharing nya farah :)

    ReplyDelete
  84. Farah i truly admire your strength and faith.. nak berubah jadi jahat senang sgt but to get back right on track, masyaallah.. kalau xkuat mmg xtermampu rasenye. Your writings gave me some strength, may Allah bless you and your family :)

    ReplyDelete
  85. gazo

    I hope my article helped you and I need to link from you and you are welcome to cooperate with me. thank you very much.
    yepi

    friv 2

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...