Dec 26, 2010

Kursus Islamic Medical Treatment level 2

Assalamualaikum wbt.

Wah wah wah.. Lama betul tak berjumpa kat sini aite? Alahai.. Sangat busy. busy. busy.!! Tapi at least saya tak buang masa cuti saya macam tu je. :)

Semalam Alhamdulillah tamat hari first Kursus Islamic Medical Treatment (IMT) level 2 yang disampaikan oleh Ustaz Mohd Trimizi Zainal iaitu pengasas Professional Islamic Support and Nurture Group (PISANG). Sat lagi pukul 10am, start untuk second day then after that mana-mana peserta yang berminat layak untuk mengambil ijazah IMT. Means sesiapa yang ambil ijazah tu akan ikut Ustaz Trimizi buat practical and layak untuk menjadi salah seorang pengamal perubatan islam. Cool kan?? Hee..

Masih ingat lagi titik penghijrahan saya? Saya memutuskan untuk berhijrah adalah pada hari last kursus IMT level 1 pada last Ramadhan. Alhamdulillah.. ^^

Pada awalnya, penyertaan saya dalam kursus semasa level 1 adalah secara suka-suka sekadar mengisi masa lapang cuti musim panas yang lepas. Tetapi after menyertai, rasa minat untuk mendalami ilmu ini lebih tinggi dan saya menunggu-nunggu tarikh untuk kursus level 2 diumumkan. Mungkin ilmu ini adalah satu ilmu baru bagi saya menyebabkan saya sangat berminat untuk mempelajarinya. Ya, saya akui sebelum ini saya masih meragui kewujudan makhlus halus (atau saya focuskan, jin) itu sendiri dan kebolehan  mereka untuk menyakiti manusia. Nyata, anggapan saya meleset dan saya diselamatkan dari meragui ayat-ayat al-Quran kerana kewujudan mereka ini dibuktikan sendiri di dalam al-Quran. Salah satunya;


"Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia (Adam) dari tanah liat yang kering, yang berasal dari tanah kental yang berubah warna dan baunya. Dan jin pula, Kami jadikan dia sebelum itu, dari angin api yang panasnya menyerap ke liang bulu roma."
[ 15:26-27 ]


Malah terdapat satu surah khas yang menceritakan tentang hakikat jin iaitu Surah al-Jinn (surah 72).

Tahukah anda (ececee..), syaitan adalah dari golongan jin? Syaitan adalah golongan jin yang degil dan jahat manakala Iblis adalah bapa jin. Dia adalah jin yang ingkar untuk sujud kepada Nabi Adam a.s. Sebab itu kita ada dengar istilah 'jin baik' dan 'jin jahat'. Jin baik adalah jin islam dimana mereka tidak boleh merasuk atau memudaratkan manusia kerana mereka telah berjanji dengan Allah, dan begitulah sebaliknya. Hakikatnya, mereka serupa dengan makhluk-makhluk lain dalam hal berkaitan dengan kehidupan dan tempat tinggal. Mereka berkahwin dan beranak pinak. Ada juga hadith yang membuktikan yang Rasulullah pernah berdakwah kepada jin. Menarik kan?

Takut. Ramai kenalan saya yang takut untuk belajar ilmu perihal makhluk halus ini. Rugi. Sangat rugi. Hanya itu yang mampu saya ungkapkan. Kewujudan mereka ini adalah pasti. Nisbah kewujudan manusia : jin : malaikat adalah 1 : 9 : 90. So mana lagi takut? Menuntut ilmu berkenaan mereka and belajar cara untuk melindungi diri atau buat-buat tak tahu tentang kewujudan mereka dan tiada apa-apa ilmu untuk bukan hanya orang lain tapi yang penting diri kita sendiri kerana sekarang di negara kita sendiri sudah terlalu banyak kes-kes sihir dan sebagainya.

Tujuan saya menyertai kursus ini pun bukanlah untuk merawat sesiapa, tetapi hanya sekadar bekalan untuk melindungi diri sendiri kerana kita tidak tahu apa dugaan yang bakal kita hadapi kelak. Boleh jadi kita, atau keluarga kita, atau rakan terdekat kita terkena gangguan-gangguan ini. Atau mungkin, jika ada kes-kes gangguan yang kecemasan, at least saya ada sedikit ilmu untuk melakukan ikhtiar. Jika diberi peluang dan kesediaan mental, saya sangat berminat untuk menjadi salah seorang pengamal perubatan islam kerana tidak ramai wanita yang berminat mempelajari ilmu ini. So sad ㅠㅠ


Saya ingatkan dan tekankan, IMT bukanlah sekadar kaedah perubatan berkenaan gangguan jin tetapi juga dapat merawat penyakit-penyakit fizikal seperti cancer, darah tinggi, stroke etc. Ini kerana, IMT adalah kaedah perubatan yang menggunakan ayat-ayat suci al-Quran sebagai penawar. Semua ayat-ayat al-Quran yang diamalkan adalah ikhtiar dah doa kepada Allah untuk menyembuhkan penyakit atau gangguan tersebut. Kita sebagai Muslim perlu meletakkan al-Quran dan as-Sunnah sebagai perkara utama rujukan kehidupan kita.

Actually saya ingin share salah satu kaedah merawat penyakit fizikal menggunakan pendekatan IMT, tetapi sekarang sudah pukul 9.30am means saya kena bersiap SEKARANG sebab kursus start pukul 10am nanti. (sudah lambat. hoho..)

Mungkin suatu hari nanti, saya dapat menjadi seperti pelakon tanah air, Ashraf Muslim, yang sekarang sedang giat menjadi pengamal perubatan islam. Who Knows.? ;p Doakan saya.!! InshaAllah.. Hehe.. ^^

AllahuAlam.

 

7 comments:

  1. berapa bayaran untuk kursus ini?

    ReplyDelete
  2. menariknya farah..nnti kongsi ilmu kat blog eh..=)

    ReplyDelete
  3. sehari 10,000won=rm30. tapi ikut living cost sini, dalam rm10 lah :)

    asma, hehe.. inshaAllah :D

    ReplyDelete
  4. salam..farah ada cara untuk rawatan sakit buah pinggang?kalau ada harap dapat share sbb datuk ada masalah kerosakan buah pinggang.mana tau boleh cuba kan?thnks :)

    ReplyDelete
  5. Di malaysia tak popular plak .. kalau ada ni mesti ramai nak ikuti..

    ReplyDelete
  6. Kat malaysia kat mane yg ade yer..sy berminat sbb sy pernah berubat menggunakan kaedah ini..sekadar nak belajar lindungi pun cukup rahmat rasanya..

    ReplyDelete
  7. I really enjoyed your blog thanks for sharing

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...